Prvé dve z piatich elektrozubačiek, ktoré už odvezú cestujúcich, sú
Kostolík a Stredohrot. Niekoľko kilometrov už na tratiach Tatranskej
elektrickej železnice najazdili, do ostrej prevádzky s cestujúcimi ich
však uviedli až teraz. "V najbližších týždňoch má dôjsť ešte k ďalším
legislatívnym krokom, ktoré musíme splniť podľa zákona o dráhach a
následne by mali byť nasadené do prevádzky všetky vozidlá a aj na
zubačkovej trati," doplnil Lukáč s tým, že k zdržaniu v prípade
ozubnicovej železnice došlo najmä v súvislosti s výstavbou
infraštruktúry a práce zbrzdila aj pandémia nového koronavírusu.
Vlaky získali nový dizajn, ktorý navrhla mladá dvojica skialpinistov
spod Tatier Jakub a Lenka Rusnákovci. Rozhodli sa vo svojom grafickom
návrhu, ktorý vyhral verejnú súťaž, predstaviť práve menej známe
tatranské vrchy ako Ganek, Kostolík, Stredohrot, Bradavica a Vysoká.
"Maximálna rýchlosť vozidla je 80 kilometrov za hodinu. Nové vlaky majú
nové technologické vymoženosti, ako sú klimatizácia, elektronická
regulácia, pripojenie na wifi, sú tichšie, priamo vnútri vozidla sú
automaty na lístky, zároveň je tu priestor pre telesne postihnutých, pre
lyže aj bicykle, cestujúca verejnosť bude určite spokojná," ubezpečil Lukáč.
Vozidlá sú financované z projektu EÚ – Modernizácia vozidlového parku
ZSSK pre východné Slovensko. Päť elektrických jednotiek a jeden
multifunkčný rušeň stáli celkovo 38,8 milióna eur. Po pätici
elektrozubačiek sú pre východné Slovensko prichystané ešte ďalšie vlaky.
Všetky musia byť na koľajach Prešovského a Košického kraja do konca
roka 2023. Ide o deväť elektrických jednotiek v celkovej hodnote 76,3
milióna eur, 35 modernizovaných osobných vozňov za 37,8 milióna eur, 17
nových osobných vozňov, kde je náklad takmer 33 miliónov eur, a 15
dieselmotorových jednotiek s predpokladaným nákladom 67,25 milióna eur.